welcome to my blog... :)




Tuesday, February 22, 2011

Sembelih ayam.... Muahahahaha!!!

                        ntah gambar sape ni.. pimjam ek.. :)

 Hoi semua, dah lame aku tak post cerita baru kat blog aku ni. Maklum la orang dah bekerjaya (bajet je lebih, padahal keje tukang buat air je).Lantak aku la nak kerje mende kan. Ok, dah la aku mengarut ni, baik aku straight to the point. Korang nampak tajuk tu?? Kalau korang tak nampak aku nasihatkan korang cucuk je mata korang tu dengan garfu macam
Kasim Selamat dalam cerita ibu mertuaku tu.. Agak ganas kan tajuk ni??

 Entry aku yang ni sebenarnye berkaitan pengalaman aku menolong ayah aku sembelih ayam buat kali pertama.. Masa tu umur aku ntah brape la, agak2 dalam 12 tahun kot. Hari tu mase hari raya puasa, so saje je la nak makan ayam. Ayam tu pulak ayam yang arwah atok aku ternak, korang kan tau ayam yang ternak ngan ayam daging yang korang biasa beli kat pasar tu lain rase dia sbb ayam ternak ni lagi syok woo rase dia.. Kitaorang cadang nak buat ayam masak lemak cili api (pergh, feveret aku tu!!) teros aku setuju nak buat masak tu.

 Lepas tu, aku pon bersiap-siap la asah pisau nak sembelih ayam tu (aku ke ayah aku yang asah pisau ni?? lupe daa) Ahh, lantak la janji aku yang dapat nama untuk asah pisau sebab ni blog aku, bukan blog ayah aku.. hehe.. Aku punye la excited nak tolong sembelih ayam tu tau, tak sabar-sabar rasenye. Tapi takot pon ada gak.. Maklum la first time kan...

 Tibe-tibe ayah aku panggil aku untuk sembelih lepas dia dah dapat tangkap sekor ayam... Lepas tu ayah aku tanya aku sama ada aku ke ayah aku yang nak sembelih.. Lepas aku pikir, aku rasa baik aku bagi ayah aku je yang sembelih sebab kalau silap sembelih kang lain pulak jadinye.Aku tolong pegang je la ayam tu sambil tengok ayah aku sembelih encik ayam tu. Lalu dia pon start la sembelih dengan bacaan bismillah..

 Aku tengok ayam tu rilek je kene sembelih so aku pon rilek je la pegang ayam tu.. Tibe-tibe!! jeng jeng jeng...encik ayam tu meronta-ronta dengan ganas, aku pon ape lagi terkejut punye pasal terlepas la ayam tu. Lepas tu ayah aku marah la sebab aku pegi lepas ayam tu sebelum dia siap sembelih lagi.. then aku pon sambung balik pegang ayam tu. Nasib baik la tempat yang sembelih tu putus urat dia, kalau tak habis la...

 Lepas kejadian aku terkejut mase sembelih ayam tu, tibe-tibe je aku rase macam nak demam (memang demam pon lepas tu).. Aku lupe plak nak bagitau korang yang sebenarnye aku ni takot darah, tapi nak sangat  tolong sembelih ayam.. Hah, ambik kau, teros tak makan gulai ayam tu sebab tak selera bile teringat kejadian tu. Hampeh betol la.. Kalau aku tau jadi macam tu sumpah aku taknak tolong ayah aku sembelih.. Rugi woo tak dapat makan makanan feveret aku tu...

                             gambar ini tiada kaitan dengan entry aku
Thanks For Reading :)

No comments:

Post a Comment